Mióta megjelentek az elektromos autók, azóta terjed az a nézet is, hogy ez az egész egy átverés és nem is környezetbarát az e—autó, mert a gyártás egy katasztrófa. A válaszhoz több szempontot is figyelembe kell venni.

Az elektromos autók gyártása valóban több károsanyag kibocsájtással jár, mint egy sima benzines autóé. Egy svéd-német kutatócsoport 790 különböző autó típus vizsgálatát követően kimutatta, hogy például egy Tesla Model 3 Standard Plus gyártása annyival több CO2 kibocsájtással jár, mint amennyit egy VW Passat TSI bocsájt ki 18.000 km megtételével.

(forrás: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364032122000867)

Ez tehát azt jelentené, hogy amennyiben a Tesla a használat során nem bocsájt ki káros anyagot, akkor a gyártási többlete 18.000 km megtétele után eltűnik és utána már minden új km megtételével egyértelműen a Tesla a környezetvédelem bajnoka.

Ez jól hangzik, de persze ez sem fekete-fehér.

Az, hogy egy elektromos autó üzemeltetése mennyire környezetbarát nagyban függ attól, hogy a töltésre használt áramot hol és hogyan állítják elő, továbbá, hogy hol gyártják azt az autót és végül, hogy miként és milyen áron lehet majd újrahasznosítani, amikor roncstelepre kerül. Az üzemeltetés például azokban az országokban lényegesen jobb eredményt hoz, ahol az áramot minimális kibocsájtással termelik. Például Norvégiában, ahol az áramtermelés kétharmada vízenergiából történik, de magas a szélenergia aránya is. Eközben Norvégia az EU legnagyobb e-autó piaca. Ezen lista másik végén kullog az USA. Itt az áram nagy része fosszilis alapon termelődik, így ott a gyártás és az üzemeltetés is sokkal több károsanyag kibocsájtási mutatóval jár.

A 790 kereskedelmi forgalomban kapható elektromos, benzines és hibrid autótípus vizsgálata során a kutatók azt találták, hogy végeredményképpen egy tisztán elektromos autó 89%-kal bocsájt ki kevesebb CO2-t a teljes életciklusa alatt (azaz a gyártástól egészen a hulladék újra-hasznosításig tartó időszakban), mint egy belső égésű motorral szerelt kocsi.

A kutatás eredményének néhány közismert típusra vonatkozó adatai a következő összefoglaló ábrán láthatók:

Az eredmény alapján kijelenthetjük, hogy az elektromos autók a teljes életciklusukat vizsgálva sokkal környezetbarátabbak, mint a hasonló kategóriájú benzines vagy akár a hibrid járművek!

További jó hír az, hogy ez az előny a jövőben szinte biztosan nőni fog. Napjainkban egyre hatékonyabb az akkumulátorok újrahasznosítása. A mai modern technológia akár 60%-65%-kal javíthatja az életciklus kibocsájtást, ellensúlyozva ezzel a gyártáskor jelentkező többletet.

A nap- és szélerőművek rohamos fejlődésével az áramtermelés jelentősen zöldebb lesz, így az üzemeltetés is sokkal kevesebb kibocsájtással jár majd.

Azokra a kis, városi e-autó tulajdonosokra, amik saját napelemeikkel termelik az áramot és otthon töltik az autóikat, már most is igaz, hogy mindössze 18.000 km után az autójuk már sokkal kevesebb káros anyagot bocsájt ki, mint a benzines vagy hibrid társaik.